Vorträge

von Thomas Spranz-Fogasy zu psychotherapeutischen Gesprächen
Gesellschaft für deutsche Sprache e. V., Technische Universität Darmstadt, 17.6.2015
Psychotherapiegespräche sind aus linguistisch-gesprächsanalytischer Sicht ein reiches Feld. Sprachliche Interaktion ist ihre Grundlage und zugleich ihr Arbeitsinstrument, ihr Gegenstand sind Kognitionen wie Emotionen. Als spezifische Form institutioneller Kommunikation weisen sie eine asymmetrische Beteiligungskonstellation und strategisches Handeln auf. Therapeuten nutzen dabei ein breites Spektrum sprachlicher Handlungen, um diagnostische Informationen zu elizitieren und therapeutische Anstöße zu geben. Der Vortrag gibt einen Überblick über die gesprächsanalytische Forschung zu psychotherapeutischen Gesprächen, skizziert künftige Forschungsaufgaben und berichtet über erste Schritte eines (an-)laufenden Projekts zur manualgestützten Operationalisierten Psychodynamischen Diagnostik.
5th International Conference on Conversation Analysis & Clinical Encounters (CACE), Holywell Park, Loughborough University UK, 3-5 July 2015 Psychosomatic interviews require sensitive processing from therapists due to (1) patients’ vulnerability, (2) the necessity to gain diagnostically relevant information and (3) the inevitably invasive interventions associated with (2); further reasons lie in (4) the potential fallibility of the diagnostics and the necessity of a recursive process of building hypotheses. In analyses of psychotherapy, CA describes utterances such as questions, formulations, extensions, or interpretations as eliciting types of utterances (Voutilainen/Peräkylä 2014) which can be considered as building a spectrum of hypotheses’ strength concerning the epistemic status of the therapists. But, within such utterances you will find several kinds of modifiers such as performative expressions, modal particles and modal verbs, which calibrate the epistemic status of the therapists. These modifiers provide for safeguarding the patients’ conversational ability, they are opening broad options for patients’ depiction of their complaints, or serve to avoid premature diagnostic determination on the therapists’ side. Thus, modifying eliciting utterances expands the scope of patients’ and therapists’ actions alike and they help to avoid or reduce confrontation and false diagnostics. In psychosomatic interviews run by means of the ‘Operationalized Psychodynamic Diagnostics’ manual (Arbeitskreis OPD 2007), therapists are, at the beginning, frequently using modifiers but reduce their usage successively in the course of the interview. This may indicate an emergent increase of security concerning the diagnosis or concerning a better estimation of the patients’ vulnerability.