Dr. Henrike Helmer
Ehemalige Mitarbeiterin von 2011 bis 2024
Function:
- Head of program area "Oral Corpora"
- Head of the project "Korpustechnologie für Mündliche Korpora"
- Head of the project "Social Interaction with voice- and touch-controlled virtual assistants"
Activities:
- 2006-2011: Studies in German Philology, Philosophy and Psychology at the University of Heidelberg
- since June 2011: Researcher in the pragmatics department at the IDS
- February-July 2013: Visiting researcher in Trento, Italy
- December 2014: PhD at the University of Mannheim (thesis: "Analepses in interaction. Semantic and sequential features of topic drop in spoken German")
- since April 2017 Board Member of the German Society for Discourse and Conversation Analysis (Verein für Gesprächsforschung e.V.); April 2017-March 2021 Treasurer for the Society
- October 2017-October 2018 participant in the Leibniz Mentoring Programme
- since December 2018 Member of the editorial board of the online-journal on conversation and discourse analysis "Gesprächsforschung Online"
Areas of Research:
- Interactional Linguistics
- Conversation Analysis
- Human-Machine-Interaction
- Advances in Qualitative and Quantitative Methods in CA und IL
- Corpus Linguistics
- Oral Corpora
- Interactional Semantics
- Political Communication
Recent Publications:
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Barthel, Mathias / Helmer, Henrike / Reineke, Silke (2023): First users' interactions with voice-controlled virtual assistants: A micro-longitudinal corpus study. In: Proceedings of the 27th Workshop on the Semantics and Pragmatics of Dialogue – Full Papers. Maribor, Slovenien: SEMDIAL, S. 105-116. PDF
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Frick, Elena/Helmer, Henrike/Wallner, Franziska (2023): ZuRecht: Neue Recherchemöglichkeiten in Korpora gesprochener Sprache für Gesprächsanalyse und Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. In: Fandrych, Christian/Schmidt, Thomas/Wallner, Franziska/Wörner, Kai (Hrsg.): Korpora Deutsch als Fremdsprache (KorDaF) 3(1), S. 44-71. PDF
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Frick, Elena / Helmer, Henrike / Schmidt, Thomas (2022): Querying Interaction Structure: Approaches to Overlap in Spoken Language Corpora. In: Proceedings of the 13th Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2022), Marseille, 20-25 June 2022, 715–722. PDF
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Frick, Elena / Helmer, Henrike (2022): Korpora in der germanistischen Sprachwissenschaft – mündlich, schriftlich, multimedial. Bericht von der 58. Jahrestagung des Leibniz-Instituts für Deutsche Sprache (als Online-Konferenz), 15. – 17. März 2022. In: Sprachreport 2/2022, S. 12-19. PDF
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Helmer, Henrike (2022): Okkasionalismen im gesprochenen Deutsch. Bedeutungserklärungen zwischen Notwendigkeit und interaktiver Ressource. In: Deutsche Sprache 2/2022, S. 97-123. PDF
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Helmer, Henrike (2022): Strategy Ascriptions in Public Mediation Talks. In: Arnulf Deppermann / Michael Haugh (Hrsg.): Action Ascription in Interaction. Cambridge: Cambridge University Press: 160-182.
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Helmer, Henrike / Deppermann, Arnulf (2022): Verständlichkeit und Partizipation in den Schlichtungsgesprächen zu Stuttgart 21. In: Heidrun Kämper / Albrecht Plewnia (Hrsg.): Sprache in Politik und Gesellschaft. Perspektiven und Zugänge. Jahrbuch des Instituts für Deutsche Sprache. Berlin/Boston: de Gruyter: 263-294.
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Ehmer, Oliver / Oloff, Florence / Helmer, Henrike / Reineke, Silke (2021): "How to geht things done" – Aufforderungen und Instruktionen in der multimodalen Interaktion. Einleitung in das Themenheft "'How to get things done' – Aufforderungen und Instruktionen in der multimodalen Interaktion", hg. von Oliver Ehmer, Henrike Helmer, Florence Oloff, Silke Reineke, S. 670-690. PDF
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Helmer, Henrike / Reineke, Silke (2021): Instruktionen und Aufforderungen in Theorie und Praxis – Einparken im Fahrunterricht. In: Gesprächsforschung - Online-Zeitschrift zur verbalen Interaktion. Themenheft "'How to get things done' – Aufforderungen und Instruktionen in der multimodalen Interaktion", hg. von Oliver Ehmer, Henrike Helmer, Florence Oloff, Silke Reineke, S. 114-150. PDF
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Helmer, Henrike (2021): "Can I infer from this…": Interpretation Practices in a Publicly Televised Mediation. Journal of Pragmatics 178, S. 127-145.
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Helmer, Henrike / Betz, Emma / Deppermann, Arnulf (2021): Coordination of OKAY, nods, and gaze in claiming understanding and closing topics. In: Emma Betz / Arnulf Deppermann / Lorenza Mondada / Marja-Leena Sorjonen (Hrsg.): OKAY across Languages: Toward a comparative approach to its use in talk-in-interaction. John Benjamins: 364-393. (=Studies in Language and Social Interaction 34)
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Helmer, Henrike (2021): Humorous or occasioned instructions: Learning the "shoulder check" in theoretical and practical driving lessons. International Journal of Applied Linguistics 31(1), S. 109-131. PDF
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Helmer, Henrike (2020): How do speakers define the meaning of expressions? The case of German x heißt y ("x means y"). In: Discourse Processes 57(3), S. 278-299. PDF
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Helmer, Henrike/Zinken, Jörg (2019): Das Heißt ("That Means") for Formulations and Du Meinst ("You Mean") for Repair? Interpretations of Prior Speakers' Turns in German. In: Research on Language and Social Interaction 52(2): 159-176. PDF
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Henrike Helmer / Arnulf Deppermann (2017): ICH WEIß NICHT zwischen Assertion und Diskursmarker: Verwendungsspektren eines Ausdrucks und Überlegungen zu Kriterien für Diskursmarker. In: Blühdorn, Hardarik / Deppermann, Arnulf / Helmer, Henrike / Spranz-Fogasy, Thomas (Hg.): Diskursmarker im Deutschen. Reflexionen und Analysen Göttingen: Verlag für Gesprächsforschung, 131-156. PDF
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Blühdorn, Hardarik / Deppermann, Arnulf / Helmer, Henrike / Spranz-Fogasy, Thomas (2017) (Hg.): Diskursmarker im Deutschen. Reflexionen und Analysen. PDF
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Helmer, Henrike (2017): Analepsen mit Topik-Drop. Zur Notwendigkeit einer diskurssemantischen Perspektive. In: Zeitschrift für germanistische Linguistik 45(1), S. 1-39. PDF
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Helmer, Henrike (2017): Analepsen aus konstruktionsgrammatischer Perspektive. In: Deppermann, Arnulf / Proske, Nadine / Zeschel, Arne (Hg.): Verben im interaktiven Kontext. Bewegungsverben und mentale Verben im gesprochenen Deutsch. Tübingen: Narr, S. 407-450. PDF
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Helmer, Henrike / Deppermann, Arnulf / Reineke, Silke (2017): Antwort, epistemischer Marker oder Widerspruch? Sequenzielle, semantische und pragmatische Eigenschaften von ich weiß nicht. In: Deppermann, Arnulf / Proske, Nadine / Zeschel, Arne (Hg.): Verben im interaktiven Kontext. Bewegungsverben und mentale Verben im gesprochenen Deutsch. Tübingen: Narr, S. 377-405. PDF
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Helmer, Henrike / Reineke, Silke / Deppermann, Arnulf (2016): A range of uses of negative epistemic constructions in German: ich weiß nicht as a resource for dispreferred actions. In: Journal of Pragmatics 106, S. 97-114. PDF
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Helmer, Henrike (2016): Analepsen in der Interaktion. Semantische und sequenzielle Eigenschaften von Topik-Drop im gesprochenen Deutsch. Heidelberg: Winter. (OraLingua 13). URL
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Deppermann, Arnulf/Helmer, Henrike (2013): Standard des gesprochenen Deutsch: Begriff, methodische Zugänge und Phänomene aus interaktionslinguistischer Sicht. In: Hagemann, Jörg/Klein, Wolf Peter/Staffeldt, Sven (Hg.): Pragmatischer Standard. Tübingen: Stauffenburg, S. 111-141. (Stauffenburg Linguistik 73). PDF
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Deppermann, Arnulf/Helmer, Henrike (2013): Zur Grammatik des Verstehens im Gespräch: Inferenzen anzeigen und Handlungskonsequenzen ziehen mit also und dann. In: Zeitschrift für Sprachwissenschaft 32(1), S. 1-40. PDF
Publications:
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